آگهی-کالا

آگهی-کالا | ثبت تبلیغ رایگان , درج آگهی رایگان , درج آگهی ویژه , نیازمندی های آنلاین
***

آگهی-کالا

آگهی-کالا | ثبت تبلیغ رایگان , درج آگهی رایگان , درج آگهی ویژه , نیازمندی های آنلاین

آخرین نظرات

اینترنت چیست

دوشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۰، ۰۷:۳۱ ق.ظ

اینترنت چیست

به طور کلی اینترنت شبکه‌ای است که از اتصال کامپیوتر ها در سراسر جهان شکل گرفته است دلیل اصلی به وجود آمدن این شبکه عظیم تبادل اطلاعات بوده است تعداد زیادی از دستگاه های کامپیوتری و الکترونیکی وجود دارند که این شبکه و برقراری ارتباط را ایجاد می کند. برخی از این تجهیزات در کف اقیانوس ها (مانند کابل ها) و برخی در آسمان (مانند ماهواره‌ها) وجود دارد.

 

جالب است بدانید که حتی موبایل و کامپیوتر شما هم جزئی از شبکه اینترنت هستند. علاوه بر اینها، تعدادی نرم افزار و کدهای برنامه نویسی در پس زمینه وجود دارند که امکان فعالیت در اینترنت را فراهم می کنند.

 

در واقع، زمانی که دو کامپیوتر را به وسیله کابل شبکه به یکدیگر متصل میکنید، یک شبکه محلی به نام LAN ایجاد می شود. اگر دستگاه های مختلفی مانند: موبایل، تلویزیون، لپ تاپ و یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری را از طریق Wi-Fi به مودم یا روتر وصل کنید، یک شبکه محلی بی سیم به نام WLAN تشکیل میشود. لازم است بدانید که شبکه اینترنت، مشهورترین شبکه در محدوده کل دنیا می باشد.

تاریخچه اینترنت

شاید در ذهن شما هم این سوال به وجود آید که صاحب اینترنت کیست و چگونه به وجود آمده است در آن زمان از توسعه پروژه اتصال کامپیوترها برای تسهیل انتقال داده ها بین دانشگاه‌ها حمایت کردند. آنها نام این پروژه را ARPANET گذاشته بودند که می توان به عنوان اولین اینترنت به حساب آورد.

این پروژه، موفقیت بزرگی بود و به مرور کامپیوترهای بسیار زیادی به هم متصل شدند. ۲۰ سال بعد و در سال ۱۹۸۹ میلادی گامی مهم برای ایجاد اینترنت برداشته شد آقای Berners-Lee یک شهروند انگلیسی و مهندس کامپیوتر بود که با توسعه زبان HTML و ایجاد سیستم http شبکه اشتراک اطلاعات و امکان جستجو در اینترنت را فراهم آورد مطابق آماری که در سال ۲۰۱۸ میلادی گزارش شد، بیش از ۴.۲ میلیارد کاربر در فضای اینترنت وجود داشتند که این رقم معادل ۵۵% از جمعیت جهان میباشد.

کاربرد اینترنت چیست؟

از کارهای کوچک مانند سفارش غذا گرفته تا فعالیتهای پیچیده مثل امورات مالی بین کشورهای مختلف، همگی بر پایه اینترنت و به سرعت قابل اجرا هستند تا چندین سال پیش برای باخبر شدن از اخبار روز، مجبور بودیم که هر صبح مسافتی را طی کنیم و به باجه روزنامه فروشی برویم. اما حالا به لطف حضور اینترنت با یکی دو کلیک به هر روزنامه محلی یا بین‌المللی دسترسی داریم.

از کاربردهای اینترنت، استفاده از آن برای بهره مند شدن از فرصتهای شغلی جدید میباشد. با راه اندازی یک کسب و کار در فضای اینترنت خدمات خودتان را به میلیون ها کاربر در سراسر جهان معرفی خواهید کرد خلاصه اینکه در دنیای مدرن فراگیری مهارتهای اینترنت، یکی از ملزومات ضروری به نظر می‌آید.

زیرساخت اینترنت چیست؟

اجزای اصلی زیرساخت اینترنت، شامل موارد زیر می شوند:

مراکز داده

شبکه ها

سرورها

دستگاه های ذخیره سازی

برنامه های سرور

توجه داشته باشید که سخت افزارها ممکن است در یک کشور خاص بومی سازی شده باشند ولی شبکه جهانی و بین‌المللی را به یکدیگر متصل میکنند. زیر ساخت‌ها همانند جاده ها و اتوبان هایی هستند که شهرها و کشورهای مختلف را به یکدیگر ارتباط می دهند.

آیا میدانید اینترنت چگونه کار میکند؟

وقتی از طریق مرورگر(مانند گوگل کروم) به یک وبسایت وصل میشوید پردازشهای زیادی در پشت پرده رخ می‌دهد تا اطلاعات وبسایت برای شما نمایش داده شود. در واقع، زمانی که آدرس وبسایت را وارد مرورگر میکنید، کامپیوتر شما قادر به ارسال مستقیم بسته های داده برای سرور نمیباشد.

حقیقت این است که این بسته داده ها و حتی اطلاعات مکانی که قرار است به آنجا ارسال شوند، به مودم یا روتر فرستاده میشود سپس، مودم شما همان اطلاعات را به روتر شرکتهای ارائه دهنده خدمات (ISP) ارسال میکند.

آنگاه ISP بوسیله سرویس نام دامنه(DNS) آدرس وبسایت مورد نظر(IP) را پیدا کرده و به روترهای ISP های دیگر ارسال میکند (این ISP ها ممکن است خارج از منطقه باشند) به این طریق سروری که فایلهای وبسایت مورد نظر در آنجا قرار دارد پیدا شده و اطلاعات فایلها را به سیستم کامپیوتر شما منتقل میکند. فایلهای دریافتی، توسط مرورگر تفسیر شده و نمایش داده میشوند.

تفاوت بین اینترنت و وب

اینترنت یک اتصال جهانی از شبکه ها است و وب (WWW) در واقع مجموعه ای از اطلاعات است که با استفاده از اینترنت می توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم. ما از طریق لینک هایی که در وب ایجاد می کنیم و یا وجود دارند می توانیم به هزاران هزار صفحه وب دیگر دسترسی پیدا کنیم و از اطلاعات آن استفاده نماییم بستر همه ی این دسترسی ها اینترنت است می توان گفت اینترنت مانند جریان برق برای روشن شدن یک لامپ است.

مثالی از شبکه اینترنت

تصور کنید که شرکت الف یک ISP بزرگ است. در هر شهر بزرگ شرکت الف یک POP دارد در هر شهری POP، یک قفسه(rack) پر از مودم هایی است که مشتریان ISP از طریق شماره گیری به آن وصل می شوند. شرکت الف خطوط فیبرنوری را برای ارتباط POPها به یکدیگر از شرکت تلفن اجاره کرده است برای مثال نقشه ارتباطی مراکز داده UUNET را ببنید.

 

تصور کنید که یک شرکت به یک ISP یکی شده است(corporate) شرکت ب ساختمان های خیلی بزرگ را در شهرهای بزرگ می سازد و شرکتها ماشین های سریس دهنده شان را در این ساختمان ها مستقر می کنند. شرکت ب به حدی بزرگ است که خطوط فیبرنوری خودش را بین ساختمانهایش ایجاد می کند بنابراین تمامی آنها به هم متصل هستند.

 

به این ترتیب تمام مشتریان شرکت الف می تواند با هم ارتباط داشته باشند و تمام مشتریان شرکت ب نیز همینطور ولی راهی برای ارتباط بین مشتریان شرکت الف و ب وجود ندارد بنابراین شرکت الف و شرکت ب هر دو توافق می کنند تا به NAPها که در شهرهای مختلف مستقر هستند متصل شوند و به این طریق ترافیک بین دو شرکت از طریق شبکه های NAPها تبادل می شود.

 

در اینترنت واقعی ، بسیاری از تهیه کنندگان بزرگ اینترنت از طریق NAPهای شهرهای مختلف با هم مرتبط می شوند و تریلیون ها بایت اطلاعات در شبکه های مستقل در این محل ها تبادل می شوند اینترنت مجموعه ای از شبکه های مجتمع عظیم است که بر اساس توافق در NAPها به هم پیوسته اند. بدین ترتیب که هر کامپیوتری در اینترنت به یکدیگر وصل است.

شبکه اینترنت چطور کار میکند ؟

هر کامپیوتری که به اینترنت متصل شده است بخشی از یک شبکه است حتی کامپیوتری که در خانه شما وجود دارد. برای مثال ممکن است شما از طریق یک مودم که یک شماره ای محلی را می گیرد به یک تهیه کننده سرویس اینترنت(ISP) متصل شوید.

 

در محل کار، ممکن است شما بخشی از یک شبکه محلی(LAN) باشید، اما به احتمال خیلی زیاد هنوز به واسطه یک ISP که شرکت شما با آن قرارداد بسته به اینترنت متصل می شوید. وقتی شما به ISPتان متصل می شوید بخشی از شبکه آنها خواهید بود. سپس ISP  به یک شبکه بزرگتر متصل شده و بخشی از شبکه آنها می شود. به سادگی می توان گفت که اینترنت شبکه ای از شبکه هاست.

 

بزرگترین شرکتهای ارتباطی مختص خود را دارند که به این وسیله به نواحی دیگر متصل می شوند. در هر ناحیه، هر شرکت یک POP(Point of Presence) دارد. POPها محلهایی هستند که کاربران محلی اغلب از طریق شماره تلفن یا خط اختصاصی  به شبکه شرکت دسترسی دارند.

 

یک شبکه کنترل کننده سراسری وجود ندارد. در عوض چند شبکه بلندمرتبه(high-level) وجود دارند که از طریق Network Access Points یا NAPها  به هم متصل هستند.

 

ستون فقرات اینترنت از چندین کابل فیبر نوری تشکیل شده است که برای افزایش ظرفیت شبکه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این کابلها، به جای جریان الکترون از نور برای انتقال داده‌ها استفاده میکنند.

 

بوسیله ستون فقرات اینترنت مسیر مناسب انتقال داده مشخص شده و در نتیجه هر شخصی که در اینترنت حضور داشته باشد، قادر به برقراری ارتباط با دیگران می‌شود.

National Science Foundation(NSF) با اولین ستون فقرات سرعت بالا در سال ۱۹۸۷ ایجاد شد که به NSFNET معروف شد که آن یک خط T1 بود که به ۱۷۰ شبکه کوچک تر تقسیم شده بود و با سرعت ۱.۵۴۴مگابیت در ثانیه عمل می کرد. IBM، MCI و Merit با NSF مشغول به کار شدند را ایجاد کنند و در سال بعد آن را به یک خط T3(با سرعت ۴۵مگابیت در ثانیه) گسترش دادند.

 

امروزه شرکت های بسیاری وجود دارند که از ظرفیت بالای خود استفاده می کنند و تمامی آنها با NAPهای مختلف در ارتباط هستند به این صورت هر شخصی در اینترنت بدون توجه به اینکه در کجاست و از کدام شرکت استفاده می کند، قادر خواهد بود تا با هر شخصی بر روی کره زمین گفتگو کند. کل اینترنت توافقنامه ای غول پیکر و عریض و طویل بین شرکتها برای ارتباطات آزاد است.

پروتکل اینترنتی

هر کامپیوتری در اینترنت یک شماره اختصاصی دارد که به آن IP می‌گویند که مخفف TCP/IP PROTOCOL میباشد در واقع زبان و دستورالعمل خاصی است که کامپیوترها از طریق آن با یکدیگر ارتباط می گیرند.

 سیستم نام دامنه

هویت آنلاین شما در اینترنت می باشد که از دو قسمت نام اختصاصی و پسوند تشکیل شده است.(مثل: www.com) جالب است بدانید که دنیای اینترنت، بدون سرویس نام دامنه(DNS) ممکن بود که خیلی زود نابود شود.

URL

مخفف Uniform Resource Locator است نشانی و آدرسی برای فایل ها و صفحات در دنیای وب می باشد. شما می توانید از طریق مشاهده نوار آدرس بالای هر صفحه در اینترنت URL را ببینید و متوجه شوید که دقیقا کجا و در چه آدرسی ایستاده اید.

وقتی شما صفحه وبی را باز می کنید یا ایمیلی ارسال می کنید، از یک اسم دامنه استفاده می کنید.

از یک سرویس دهنده DNS جهت ترجمه اسم دامنه به نشانی IP بهره می برید.

 سرورها

تمامی دستگاه ها و ماشین های موجود در اینترنت، یا سرور هستند و یا کلاینت سرورها ماشین های قدرتمندی هستند که به صورت دائم روشن بوده و به سایر ماشین های موجود در اینترنت سرویس می دهند. از طرفی دیگر ماشین هایی که از آنها برای برقراری ارتباط با سرور ها استفاده می شود، کلاینت هستند.

سرور

سرور در اصلاح فارسی سرویس دهنده معنی می شود. کامپیوتری که بسیار قوی است و باید همیشه روشن باشد که کاربران از منابع آن در هر زمانی می توانند استفاده کنند.

پهنای باند (Bandwidth)

به میزان دریافت و ارسال اطلاعات در واحد زمان پیهنای باند می گویند. برای مثال وقتی شما در حال دانلود یک برنامه هستید و هزمان قصد دارید یک فیلم آنلاین ببینید امکان دارد که در یکی از این دو اختلال ایجاد شود چون پهنای باند شما درگیر دانلود است و وقتی یکی از این دو متوقف شود پهنای باند شما آزاد می شود در نتیجه هر چه پهنای باند شما بیشتر باشد می توانید کارهای اینترنتی بیشتری را به صورت همزمان انجام دهید.

زیرساخت اینترنت چگونه کار میکند؟

هر کامپیوتری که به اینترنت متصل شده است بخشی از یک شبکه است، حتی کامپیوتری که در خانه شما وجود دارد. ممکن است شما از طریق یک مودم که یک شماره ای محلی را می گیرد به یک تهیه کننده سرویس اینترنت(ISP) متصل شوید.

 

در محل کار ممکن است شما بخشی از یک شبکه محلی(LAN) باشید، اما به احتمال خیلی زیاد هنوز به واسطه یک ISP که شرکت شما با آن قرارداد بسته به اینترنت متصل می شوید. وقتی شما به ISPتان متصل می شوید بخشی از شبکه آنها خواهید بود.

 

سپس ISP به یک شبکه بزرگتر متصل شده و بخشی از شبکه آنها می شود. به سادگی می توان گفت که اینترنت شبکه ای از شبکه هاست.

 

مسیریاب ها، مسیری را که اطلاعات از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر می پیمایند را تعیین می کنند. مسیریاب ها کامپیوترهای خاصی هستند که پیام شما و کاربران دیگر را از طریق هزاران گذرگاه برای رسیدن به مقصد سرعت می بخشند. یک مسیریاب دو وظیفه جداگانه ولی مربوطه به هم را برعهده دارد مطمئن می شود که اطلاعات به جاهایی که نیاز نیست نمی روند.

 

این مسئله بسیار مهمی است که مقادیر بسیار زیاد اطلاعات ارتباطات دیگر را مسدود نکنند مطمئن می شود که اطلاعات به مقاصد تعیین شده رسیده اند.

ستون فقرات اینترنت چیست؟

ستون های فقرات به طور معمول خطوط trunk فیبرنوری هستند. هر خط trunk شامل چندین کابل فیبرنوری است که جهت افزایش ظرفیت با هم ترکیب شده اند. جهت ظرفیت فیبرنوری از OC(Optional Carrier) استفاده می کنند مثلا OC-3، OC-12، OC-48. یک خط OC-3 قابلیت انتقال ۱۵۵مگابایت در ثانیه را دارد این در حال است که OC-48 قابلیت انتقال ۲۴۸۸مگابیت در ثانیه(۲.۴۸۸ گیگابایت در ثانیه) برای مقایسه در نظر داشته باشید که یک مودم ۵۶کیلو ۵۶۰۰۰بیت در ثانیه انتقال می دهد از اینجا می توان فهمید که یک مودم ستون فقرات چه قدر سریع عمل می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۱/۰۴
آگهی- کالا

اینترنت چیست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی