کلاس ها
مدیریت کلاس ازدیرباز پیچیدهترین موضوع شناخته شده است وتشکیل واداره کلاس درس با ۳۰ نفر دانش آموز ازوقت گیرترین وطاقت فرساترین فعالیتهای حرفه معلمی تلقی میشود نتایج نظر خواهی متعدد نشان داده است که مسئله اسامی برای معلم اداره کلاس است وتأکید والدین دانش آموزان برنظموانضباط بهعنوان عاملی اساسی دریادگیری اهمیت موضوع مدیریتکلاس رادوچندانکردهاست.
اگر ازمعلمان مهمترین چالش رویاروی آنان در کلاس درس پرسش شود بی درنگ ازدغدغهای سخن میگویند ذهنشان رابه خود مشغول وروحشان را سرگردان و نا آرام میکند به راستی خاستگاه این همه دغدغه که سالها دانش اندوزی از دانسته ها دررشته مورد نظر نیز نمیتواند برآن آید ویا دست کم با آن هماورد شود تا گامهای معلمان تازهکار به سوی کلاس درس را سست و تلاش معلمان پرتجربه را تباه نکند.
این نگرانیها با کسب تجربه وگذشت زمان به تدریج کاهش پیدا میکند کسب دانش ومهارت درزمینه مدیریت کلاس موجب تسهیل اداره کلاس وبهبود کیفیت آموزش میشود.
باتوجه به این که وظیفه اصلی تربیت برای هدایت وانسان سازی است این امر به دانش آموزان یک جامعه برمیگردد لازم است تا این قشر عظیم درجامعه بیشتر تحت تعلیم وتربیت قرارگیرند و معلمان نیز با بهرهگیری ازآخرین شیوههای تدریس آنها رادرآموزشگاهها به کارگیرند.
درجهت افزایش بهرهدهی وبهرهوری تعلیم وتربیت کوشا باشند نقش معلمان وراهکارهای مشارکت آنان درجهت سیاستگزاری وبه کارگیری روشهای جدید درتدریس را میتوان به موارد زیر تقسیم کرد
شیوههای آموزشی
برنامههای درسی
کلاس درس
تغییر شیوههای آموزشی نحوه اداره کلاس ها ومشارکت دانش آموزان درمباحث کلاسی و برنامههای درسی صحیح وبرگرفته از علایق دانش آموزان راه را برای مرتفع نمودن مشکلات موجود ورسیدن به هدف نهایی هموار خواهد ساخت.
باتوجه به این که درسیستم آمورزش وپرورش برای انتقال رفتارهای مطلوب تربیتی هیچ راهی جز روش تدریس نمیشناسیم وهیچ مکانی جز کلاس درس هم دراختیار نداریم لازم است که به نگرش جدید و تازهای به این مهم پرداخته شود کلاس درس باید میدان فعالیت و تجربه محل به کارگیری عقل و اندیشه و صحنه تعامل فراگیران در موضوع درس باشد.
در کلاس درس باید فراگیران نظریههای علمی را مورد بحث وتبادل نظر قرار دهند و برای انجام این امر معلمان باید خود واقف به نظریهها باشند و میدان لازم برای تعامل و بحث بین فراگیران را ایجاد نمایند تا اندیشه فعال و تجربههای اشخاص عامل ایجاد رفتار تربیتی گردد.
کلاس درس به جای رشد متوازن شخصیت افراد در ابعاد مورد نیاز وبه جای انجام تکلیف رشد که مورد نیاز هر دانش آموزی است به محل انباشتن محفوظات تبدیل میشود و انباشتن محفوظات هیچ خاصیتی در رشد ابعاد فراگیران نخواهد داشت.
دانش آموزان در جریان یادگیری در کلاس ها درس فعال نباشند کسب تجربه ننمایند و تعامل لازم را نداشته باشند رغبت و تمایلی به درس و مدرسه نخواهند داشت زیرا انباشتن محفوظات مبتنی بر فطرت حقیقت جو وکاوشگر انسانها نیست و آنان با بیرغبتی و عدم تمایل درس و یادگیری را فقط برای ادای وظیفه و تکلیف پس خواهند گرفت و دلزدگی و بیرغبتی به چنین شرایطی در وجود آنان ریشه خواهد دوانید و آنان برای پایان یافتن ساعت درس لحظه شماری خواهند کرد.
مدرسه و کلاس درس هیچ نقشی در ایجاد رفتارهای مطلوب در فراگیران نخواهد داشت بلکه خود جایگاهی برای مبادله اطلاعات دانش آموزان در زنگهای تفریح خواهد بود.
برخورد معقول با نظام اجتماعی کلاس ها تسلط در طراحی آموزشی توجه به تفاوتهای فردی وآمادگی برای تدریس قبل از ورود به کلاس از جمله عوامل مهم در رسیدن به هدفهای تربیتی به شمار میآیند.
مدیریت کلاس درس از اهمیت به سزایی برخوردار است و عواملی از قبیل تنظیم برنامه درسی سازماندهی مراحل کار سازماندهی محیط نظارت بر پیشرفت دانش آموزان و پیشبینی مسائل اجتماعی را شامل میشود.
web site and be updated with the most up-to-date news posted here.